• ראשי פרקים

הסיפור המדהים על הסנדק של יוני נתניהו

תאריך פרסום - פברואר 21, 2023
שתפו חברים במדיה חברתית או בהודעה

השנה היא 1946 , חודש מרץ. פרופסור בנציון נתניהו ואשתו צילה, חוגגים את ברית המילה של בנם הבכור יוני נתניהו בעת שליחותם בניו-יורק. התינוק הקטן מוחזק על ידי הסנדק האירי שלו ג’ון פטרסון. שמו של יוני ניתן לו כשילוב של שמו של ג’ון הסנדק וגם של סבו של בנציון נתניהו- נתן מיליקובסקי, ג’ונתן . כדי להבין למה דווקא בחור אירי בשם ג’ון פטרסון נבחר להיות הסנדק במשפחה נחזור אחורה בזמן.

פטרסון מתגייס לצבא

1885 , צעיר בריטי שנולד באירלנד לאמא אירית ואבא בריטי החליט להתגייס לצבא בגיל 17.  בהמשך הוא למד את השפה ההינדית ולמד הנדסה ולכן החליטו לשלוח אותו לקניה, שם היה פרוייקט של בניית גשר עבור הרכבת שתעבור מעל “נהר הצאבו” והעובדים ברובם היו הודים ודיברו את השפה ההינדית, בינגו. מאות העובדים שפגש היו מפוחדים, כועסים ובכלל לא התחשק להם לעבוד. הם היו בטוחים שיש שדים ורוחות רעות במקום בגלל שהחברים שלהם המשיכו להיטרף בזה אחר זה בידי שני אריות “צאבו”. פטרסון לא הצליח לנהל את בניית הרכבת כי הוא היה עסוק במשימה אחת במשך שנתיים- לצוד את שני האריות הסוררים האלה. המשימה הצליחה לאחר שכ135 אנשי צוות נטרפו ופטרסון צד את האריות. עד היום אפשר לראות את האריות המפורסמים במוזיאון פילד להיסטוריה של הטבע בשיקגו. הסיפור הזה מתועד בסיפרו של פטרסון (ספר רב מכר ותנ”ך עבור כל צייד מתחיל) וגם בשלושה סרטים, אחד מהם שובר קופות עם וואל קילמר ומייקל דאגלס “הרוח והחושך” באנגלית The Ghost and the Darkness.

פטרסון מפקד על שני הגדודים העבריים הראשונים

אבל הכל קשור אלינו בסוף לא? שנים לאחר סיום בניית הגשר, פטרסון פרש מהצבא בדרגת סגן-אלוף אבל חזר לצבא עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה. הוא עבר לשרת במצרים ושם הפך למפקד של גדוד נהגי הפרדות, גדוד תובלה תומך לחימה שהלוחמים בו יהודים והמקימים שלו הם יוסף טרומפלדור וזאב ז’בוטינסקי . הגדוד עזר בלחימה נגד האימפריה העותמאנית בגליפולי, ליד טורקיה. פטרסון שהגיע מרקע נוצרי פרוטסטנטי הכיר היטב את הברית הישנה (התנ”ך) ואת הסיפורים שבו ולאט לאט נוצר קשר מיוחד מאוד בינו לבין החיילים שלו. לאחר שהלחימה בגליפולי הסתיימה, ז’בוטינסקי הצליח לגרום לפטרסון לשכנע את ממשלת בריטניה להקים גדוד יהודי לוחם בחסות בריטניה. זה לקח שנתיים וב1917 הוקם גדוד קלעי המלך ה38 בפיקודו של ג’ון פטרסון.  פטרסון לימד את החיילים שלו את תורת הלחימה ואימן אותם לקראת קרב נגד הטורקים בארץ ישראל. עם הלחימה לצד חיילים יהודים, הוא הפך לציוני נלהב והאמין שהיהודים צריכים להקים בית לאומי בישראל. פטרסון התנגד לדעות אנטישמיות והרבה מאמינים שהפיקוד שלו על הגדוד העברי היה בסיס להקמת צבא ההגנה לישראל.

הקשר למשפחת נתניהו

פטרסון כתב מספר ספרים שמתארים את החוויה שלו באפריקה וצייד האריות וגם על הפיקוד לצד חייליו היהודים בגדודים העבריים. הוא החליט להקדיש את חייו למאמץ הציוני אבל לא זכה לראות את הקמת המדינה משום שנפטר שנה לפני כן בשנת 1947 בארצות הברית. במהלך חייו הוא הפך לחבר טוב של זאב ז’בוטינסקי ושל בנציון נתניהו. שמם של פטרסון ושל יוני נתניהו נקשרו זה בזה. שניהם נחשבו לאמיצים ופורצי דרך, ציונים נלהבים ושניהם גם הותירו חותם באפריקה, פטרסון בצייד אריות הצאבו ויוני במבצע האחרון של חייו “מבצע אנטבה”.

אהבתם את הסיפור? בואו נקבע להפגש בהדרכה הבאה שלי

קצת עליי

טיולים לפסח במרכז הארץ בעיר שלי מודיעין 

מגוון רחב של תאריכים ושעות לפעילות קלילה המתאימה לכל המשפחה. 

בחרתי בפסח הקרוב להתמקד בעיר שלי מודיעין היא ממש במרכז הארץ ונגישה לכולם 😊.

עמוד הביתסגירת החלון
תמונה של Whatsapp‏ 2024 07 15 בשעה 07.40.25 1b3cad35
סיור מעיינות במרכז הארץ

הכי כייף בקיץ טיול שמשלב הליכה בטבע, פעילות ורחצה במעיינות

כל כך חם בחוץ! הטיול הזה הולך לקרר אתכם
לחצו למידע נוסף

מעבר לעמוד הטיול
חפש את המטמון
מחפשים את המטמון בתל אשון

חפש את המטמון בחווה שמצאו בא מטמון אמיתי!

פעילות משפחתית מגבשת: חוויה משפחתית בלתי נשכחת עם פעילויות שדורשות שיתוף פעולה .
לחצו למידע נוסף

מעבר לעמוד הטיול
Img 20240812 Wa0020
טיול עששיות בגבעת התיתורה

הדרכת ערב חווייתית בגבעת התיתורה

זמן איכות משפחתי עם סיור, כייף ויצירת עששיות
לחצו למידע נוסף

מעבר לעמוד הטיול